Inflacja w Polsce nadal szaleje. W lipcu sięgnęła poziomu 15,6%. Sieci handlowe co chwila podwyższają ceny, a eksperci przewidują, że będzie jeszcze drożej. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w tym roku artykuły tłuszczowe zdrożały już o 85%, a z kolei nabiał o 20%. E-grocery pozostaje natomiast najdroższym kanałem zakupowym.
Mimo, że inflacja nie ma tak dynamicznego przyrostu jak w ostatnich miesiącach, to ceny nadal utrzymują się na wysokim poziomie. Z danych GUS za lipiec wynika, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły rok do roku o 15,6%. To nieco większy wynik niż przed miesiącem. Ceny produktów spożywczych są jednym z najistotniejszych czynników inflacyjnych.
Blisko 300 złotych za podstawowe produkty
Za zestaw analizowanych w badaniu produktów trzeba było zapłacić w e-grocery już prawie 300 złotych. To pokazuje, że stale jest on najdroższym kanałem zakupowym.
Średnia cena koszyka zakupowego w lipcu br. kształtowała się na poziomie 249,04 zł. To wzrost o 2,29 zł, czyli 0,93% w porównaniu do czerwca br. Największe podwyżki odnotowano w sieci Selgros Cash&Carry (4,65%).
W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano w 8 na 10 analizowanych sieci. Były to min.: Intermarché (11,62%), Makro Cash&Carry (10,47%) czy Lidl (9,46%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w kanale e-grocery (13,08%). Tam średnia cena koszyka w lipcu 2022 r. była wyższa aż o 33,81 zł niż przed rokiem.
Żywność z miesiąca na miesiąc drożeje
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 8 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w lipcu były wyższe niż w czerwcu, choć wzrost ten – w porównaniu do skoków z poprzednich miesięcy – był nieznaczny. W pozostałych 5 zanotowano minimalne spadki – od 0,3% do 2,11%.
Ile zatem trzeba było zapłacić za żywność w ostatnim miesiącu? Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, to jego koszt sięgał 192,65 zł. To daje wzrost o 0,46 zł w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Patrząc z kolei na najdroższe produktu – to kwota ta sięga już 300,79 zł. Tu wzrost jest bardziej zauważalny – 5,02 zł.
Zatem łatwo wykalkulować, że różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2022 r. wyniosła jest znaczna. Wyniosła 108,14 zł co daje wzrost o 4,56 zł w porównaniu do czerwca.
Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 8,29% – z 229,98 zł w lipcu 2021 r. do 249,04 zł w lipcu 2022 r. Suma koszyka minimalnego w lipcu 2022 r. była wyższa o 2,98% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2022 r. droższy o 1,93% niż w 2021 r.
Gdzie jest najtaniej, a gdzie trzeba zapłacić najwięcej?
Jak wynika z badań ASM Sales Force Agency – pozycję sieci z najniższymi cenami utrzymuje niezmiennie Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 212,08 zł. To o 4,12 zł mniej niż najtańszy koszyk w czerwcu br., należący przed miesiącem również do Auchan.
Dalej w zestawieniu uplasował się Lidl i Kaufland. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 21,62 zł i 28,50 zł.
Natomiast najdroższy w ostatnim miesiącu okazał się ponownie kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 292,22 zł, czyli o blisko 38% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.
Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w lipcu 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić tym razem w hipermarketach – za 240,49 zł. Natomiast największy spadek cen można zaobserwować w sieci Kaufland (-2,11%).
Rekordowe ceny za olej? W kilka miesięcy produkty z kategorii zdrożały o 85%
Rekordowe ceny dotknęły segment wyrobów tłuszczowych. Z miesiąca na miesiąc drożeją. Lipiec 2022 roku przyniósł podwyżki cen 8 na na 10 kategorii produktów analizowanych w Badaniu Koszyka Zakupowego. Wzrosty dopadły produkty sypkie, chemię domową i kosmetyki, mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo oraz produkty tłuszczowe. Ta ostatnia w skali roku odnotowała podwyżki o blisko 85%.
Z grup, których ceny wrosły, wysokie podwyżki dotknęły m.in. nabiał (+20%), piwo i używki (+15%), produkty sypkie i dodatki (+11%) oraz mięso, wędliny i ryby (+7%). Jak podaje ASM Sales Force Agency – w każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w lipcu 2022 r. taniej o 0,31%).
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.
fot.:AdobeStock