Grillowe zakupy Polaków to wydatek rzędu nawet 200 zł. Co trafia na ruszt?

Grillowe zakupy Polaków to wydatek rzędu nawet 200 zł. Co&nbsptrafia na ruszt?

Według czerwcowego badania przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę BLIX[1], 36,6% Polaków wydaje jednorazowo średnio od 50 do 100 zł na produkty spożywcze potrzebne na grilla. Nieco ponad 30% respondentów wskazuje kwotę między 100 a 150 zł, a 14,5% – od 150 do 200 zł. Ponadto niemal 8% ankietowanych mówi o wydatkach do 50 zł.

Dodatkowo ankietowani wskazali, co najczęściej kupują na grilla. 83,6% badanych wybiera mięso (np. karkówkę, pierś z kurczaka), 82,5% – kiełbasę, a 73,6% – ketchup. Mięso i kiełbasy to tradycyjne produkty spożywane podczas grillowych spotkań. Kolejne trzy miejsca zajmuje pieczywo – 65,5%, piwo – 62,1%, oraz musztarda – 54,5%. Segmentowi pomagają przede wszystkim nowości, takie jak warianty 0%. Coraz częściej stają się alternatywą dla innych napojów. Z kolei produkty wegetariańskie i wegańskie wskazuje 6,8% badanych, a ryby – 12,3%.

Na ruszcie królują dania mięsne. Rośnie jednak zainteresowanie opcjami wege

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Agencję badawczą KANTAR na zlecenie Carrefour Polska w maju 2022 r., niezmiennie na grillach Polaków panują dania mięsne, po które sięga aż 86% badanych (+1 p.p. w stosunku do 2021 roku). Mimo to wśród Polaków postępuje tendencja do zastępowania tych produktów jego alternatywami. Zainteresowanie wegańskimi odpowiednikami mięsa zwiększyło się z 5% w zeszłym roku do 7% obecnie.

Ryby i owoce morza są wybierane przez 12% badanych. Największą zmianę widać jednak w grillowanych warzywach i owocach, które wybiera aż 10% klientów więcej niż w 2021 roku (wzrost z 39% do 49% badanych). Kolejnym asortymentem, który notuje wzrosty zainteresowania Polaków jest drób, którym zainteresowanie wzrosło aż o 8% (z 41% do 49% badanych).

Szczyt sprzedaży juz za nami?

Nie dziwi więc fakt, że kiełbasa paczkowana w sklepach małoformatowych osiąga najwyższą wartość sprzedaży właśnie w maju i czerwcu – gdy Polacy na dobre rozpoczynają grillowy sezon. Wiele zależy oczywiście od pogody, ale ostatnie dwa lata potwierdzają tę tendencję.

Najpopularniejsze pozostają kiełbasy śląskie, które znajdują się na 35% paragonów z kiełbasami. Średnia cena za kilogram paczkowanej kiełbasy konsekwentnie rośnie i w kwietniu tego roku – u progu grillowego sezonu – wynosiła już 26,15 zł, czyli o ponad 2 zł więcej niż w analogicznym momencie zeszłego roku[2].

W sezonie grillowym kiełbasy paczkowane dostępne są w 4-5 sklepach małoformatowych, a poza sezonem w 2-3. Wolumen sprzedaży tej kategorii w placówkach małego formatu był w okresie kwiecień-wrzesień 2021 na niemalże tym samym poziomie, co w analogicznym okresie rok wcześniej (spadek o niecały 1%). Ze względu na rosnące już wtedy powoli ceny, wartość sprzedaży kiełbas paczkowanych wzrosła w tym samym okresie o ok. 2%.

Nikodem Pankowiak, analityk danych sprzedażowych CMR

Najważniejsi producenci pod względem udziałów w wartości sprzedaży tej kategorii to Animex (42% w okresie maj 2021-kwiecień 2022), Sokołów (18%) i JBB (7%). Najczęściej w koszykach klientów sklepów małoformatowych można było znaleźć Kiełbasę Śląską w opakowaniu 550 g marki Morliny (Animex)[3].


[1] O opinię poproszono 1 269 dorosłych konsumentów odpowiedzialnych w swoich domach za realizację codziennych zakupów.
[2] Dane CMR za sklepy małoformatowe do 300 mkw.
[3] Ibidem.

Foto: StockAdobe(Ievgen Skrypko)