Inflacja zmienia nawyki zakupowe Polaków. Rosnące ceny sprawiają, że konsumenci aktywnie poszukują oszczędności. Widać to wyraźnie w sprzedaży produktów marek własnych. Według badania NielsenIQ, kategoria ta rośnie szybciej od całego koszyka FMCG.
Sprzedaż marek własnych wyższa o ponad 10%
Produkty oferowane w sieciach handlowych pod markami własnymi odpowiadają już za 21% rocznych wydatków na podstawowe produkty spożywcze i chemiczne – wskazuje badanie Retail Index firmy NielsenIQ, na które powołuje się "Rzeczpospolita". Kategoria ta rosła w ciągu 12 miesięcy (zakończonych w czerwcu 2022 roku) w przekraczającym 10% tempie r/r. W tym czasie cały rynek notował zbliżający się do 8,5% wzrost.
Rośnie także ich cena...
Marki własne często przywodzą konsumentom skojarzenia związane z oszczędnością. W ten sposób są także zazwyczaj komunikowane przez sieci handlowe. Wyniki badania pokazują, że już 23% konsumentów sięga po te produkty właśnie, aby lepiej zarządzać swoimi wydatkami.
Jak się jednak okazuje, w obecnych czasach, jest to złudliwe przeświadczenie. "W wielu kategoriach cena marek własnych rośnie obecnie szybciej niż produktów markowych" – tłumaczy Natalia Ostrowska, analityk z NielsenIQ, na którą powołuje się "Rzeczpospolita".
Polska goni kraje europejskie
W momencie, gdy polski konsument przeznacza 21% swoich zakupowych wydatków na produkty marek własnych, przeciętny mieszkaniec Europy wydaje na nie już aż 30% – wskazuje badanie NielsenIQ. Pokazuje to zatem, że przed polskim rynkiem marek własnych jest jeszcze spory potencjał.
- To może Cię zainteresować: Jak inflacja ukształtuje sezon przyszłych zakupów? Prognozy Salesforce
Najczęściej wybieraną kategorią pod markami sieci handlowych jest nabiał. Według danych NielsenIQ, wygenerował on ponad 8 mld sprzedaży. W przypadku serów żółtych już ponad połowa oferty występuje właśnie pod markami własnymi. Dynamicznie rośnie także ich udział w przypadku maseł i margaryn.
Foto: StockAdobe(.shock)