Sprzedaż marek własnych rośnie w 10% tempie. Liczy się oszczędność?

Sprzedaż marek własnych rośnie w&nbsp10%&nbsptempie. Liczy się oszczędność?

​Inflacja zmienia nawyki zakupowe Polaków. Rosnące ceny sprawiają, że konsumenci aktywnie poszukują oszczędności. Widać to wyraźnie w sprzedaży produktów marek własnych. Według badania NielsenIQ, kategoria ta rośnie szybciej od całego koszyka FMCG.

Sprzedaż marek własnych wyższa o ponad 10%

Produkty oferowane w sieciach handlowych pod markami własnymi odpowiadają już za 21% rocznych wydatków na podstawowe produkty spożywcze i chemiczne – wskazuje badanie Retail Index firmy NielsenIQ, na które powołuje się "Rzeczpospolita". Kategoria ta rosła w ciągu 12 miesięcy (zakończonych w czerwcu 2022 roku) w przekraczającym 10% tempie r/r. W tym czasie cały rynek notował zbliżający się do 8,5% wzrost.

Rośnie także ich cena...

Marki własne często przywodzą konsumentom skojarzenia związane z oszczędnością. W ten sposób są także zazwyczaj komunikowane przez sieci handlowe. Wyniki badania pokazują, że już 23% konsumentów sięga po te produkty właśnie, aby lepiej zarządzać swoimi wydatkami.

Jak się jednak okazuje, w obecnych czasach, jest to złudliwe przeświadczenie. "W wielu kategoriach cena marek własnych rośnie obecnie szybciej niż produktów markowych" – tłumaczy Natalia Ostrowska, analityk z NielsenIQ, na którą powołuje się "Rzeczpospolita".

Polska goni kraje europejskie

W momencie, gdy polski konsument przeznacza 21% swoich zakupowych wydatków na produkty marek własnych, przeciętny mieszkaniec Europy wydaje na nie już aż 30% – wskazuje badanie NielsenIQ. Pokazuje to zatem, że przed polskim rynkiem marek własnych jest jeszcze spory potencjał.

Najczęściej wybieraną kategorią pod markami sieci handlowych jest nabiał. Według danych NielsenIQ, wygenerował on ponad 8 mld sprzedaży. W przypadku serów żółtych już ponad połowa oferty występuje właśnie pod markami własnymi. Dynamicznie rośnie także ich udział w przypadku maseł i margaryn.


Foto: StockAdobe(.shock)

Reklama