365 produktów na wyłączność rocznie – Żabka buduje przewagę nad konkurencją

365 produktów na wyłączność rocznie – Żabka buduje przewagę nad konkurencją

Żabka niemal każdego dnia wprowadza do oferty produkty dostępne na wyłączność. O działaniach sieci rozmawiamy z Joanną Kasowską, Dyrektor Jakości i Standardów Zarządzania Żywnością w Żabka Polska.

W ofercie Żabki pojawiło się w ostatnim czasie wiele pozycji dostępnych w sieci na wyłączność. Jak wygląda sprzedaż tego asortymentu, jakie korzyści przynosi taka strategia?

Klienci sklepów Żabka bardzo lubią być zaskakiwani nową ofertą, próbować nowości, dlatego rocznie mamy ponad 365 premier produktów dostępnych tylko u nas. Zdecydowana większość tych produktów odnotowuje bardzo dobre rezultaty sprzedażowe. Zdarza się, że premiery rynkowe potrafią osiągnąć sprzedaż większą od liderów rynkowych.

Oprócz dobrych wyników i inkrementalnego wzrostu obrotów, strategia ta przekłada się na wysokie zadowolenie naszych klientów, a to jest dla nas najważniejsze. Klienci i ich wygoda zawsze byli w centrum zainteresowania Żabki. Dlatego staramy się, aby stale ich zaskakiwać nowościami, które są na wyciągnięcie ręki, o każdej porze dnia. 

Biorąc pod uwagę produkty na wyłączność – warto także zwrócić uwagę na bogatą ofertę naszych marek własnych, cieszących się niesłabnącą popularnością w sklepach Żabka. Są to zarówno przekąski, jak i dania gotowe – na śniadanie, obiad czy kolację. Stale pracujemy nad wzbogacaniem tej oferty i wprowadzaniem do menu nowych smaków. Klienci bardzo lubią nasze sałatki Dobra Karma, kanapki Tomcio Paluch, dania obiadowe Szamamm czy w 100% roślinne produkty Plant Hunter.

Absolutnym hitem są również nasze smoothies – Foodini, pełne owoców i warzyw, z dodatkiem ziaren. Foodini jest w 100% roślinne, nie zawiera cukru, a innowacyjna technologia HPP zapewnia mu trwałość bez pasteryzacji. Oferujemy je – jak wszystkie napoje naszych marek własnych – w butelkach pochodzących w 100% z recyklingu. Dowodem na to, że ta kategoria jest dużym sukcesem sieci, jest jej sprzedaż, która z roku na rok rośnie. 

W jaki sposób dobierany jest asortyment produktów na wyłączność? Czy jest on jednoznaczny z ofertą limitowaną?

Wybór asortymentu produktów na wyłączność może przebiegać według kilku scenariuszy. Są wśród nich premiery rynkowe przygotowane przez producenta, z którym zawieramy umowę na okresową wyłączną dystrybucję, wspieraną naszymi działaniami marketingowymi, w tym bezpośrednio kierowanymi do naszych klientów, m.in. poprzez narzędzia cyfrowe. Są to również koncepty wypracowywane wspólnie z naszymi dostawcami podczas warsztatów produktowych.

Zdarza się także, że pomysły na produkty wychodzą bezpośrednio od pracowników Żabki. Cenimy kreatywne podejście i zawsze jesteśmy otwarci na ciekawe pomysły, które wpisują się w rynkowe trendy. Rozwijamy je i wprowadzamy do oferty sieci. 

Okres oferty premierowej zależy od konceptu, ustaleń dwustronnych oraz korzyści wynikających ze współpracy. Nie zawsze „oferta wyłącznościowa” jest jednoznaczna z ofertą limitowaną. Zdarza się, że smaki, które klienci upodobają sobie szczególnie – zostają z nami na dłużej lub po jakimś czasie wracają do oferty.
 
Jakie inne akcje wyróżniają Was wśród ofert franczyzowych? Jak w porównaniu z innymi działaniami zwiększającymi konkurencyjność sieci wypada wprowadzanie asortymentu na wyłączność?

Z pewnością na duże wyróżnienie zasługuje nasza aplikacja mobilna Żappka, która należy do najpopularniejszych tego typu aplikacji w Polsce. Aktualnie korzysta z niej już ponad 8 mln użytkowników – czyli co piąty mieszkaniec naszego kraju! Staramy się, aby byli oni na bieżąco z ofertą Żabki. Aplikacja służy nam do tworzenia unikalnych mechanizmów promocyjnych, konkursów i loterii, które możemy w sposób dowolny personalizować i dostosowywać do preferencji użytkowników Żappki.

Wszystkim klientom naszych sklepów, nie tylko posiadaczom aplikacji, oferujemy natomiast bardzo ciekawe akcje trade marketingowe, jak np. zdrapki, happy hours, kiedy to wybrane produkty są dostępne w promocyjnych cenach w określonym przedziale godzinowym, czy promocje jednodniowe. Bardzo popularne w sieci Żabka są również obecne od lat tzw. wielosztuki, kiedy to oferujemy wybrane produkty kupowane jako wielokrotność, w atrakcyjnych cenach jednostkowych. 

Asortyment na wyłączność jest zdecydowanie jednym z ważniejszych sposobów dotarcia do klientów. Zdajemy sobie sprawę, że nowości przyciągają – klienci są ich ciekawi, chętnie próbują nowości i często wracają po więcej. Dlatego chętnie promujemy nasze nowości. 

Czy w najbliższym czasie możemy się spodziewać rozszerzenia wspomnianej oferty?

Zdecydowanie tak. Zespół handlowy cały czas współpracuje z producentami nad nową ofertą i na pewno jeszcze niejednokrotnie zaskoczymy naszych klientów ciekawymi propozycjami nowości – lodów, napojów, piwa czy chipsów, dostępnych tylko w Żabce. 

Jakie innowacje dla klientów proponuje Żabka? Nowości to nie tylko produkty, ale też związane z nimi działania sieci. 

Zdecydowanie! Żabka może pochwalić się wieloma innowacjami skierowanymi do klientów. Warto wspomnieć chociażby o Nutri-Score, czyli systemie oznaczenia produktów  ułatwiającym klientom podejmowanie świadomych wyborów żywieniowych. To kolorowa skala od A do E, która bazuje na bilansowaniu korzystnych składników zawartych w produkcie, takich jak: błonnik, białko, warzywa, owoce, orzechy oraz tych, których ilość w diecie należy ograniczać: wartość energetyczna, cukry, tłuszcze nasycone, sód pochodzący z soli.

Produkty oznaczone jako A powinno spożywać się częściej, natomiast spożycie produktów z E warto ograniczyć. Głównym celem wdrożenia przez nas systemu Nutri-Score było ułatwienie klientom komponowania odpowiednio zbilansowanej diety. Marka Szammam jako pierwsza marka własna została oznaczona systemem Nutri-Score – w 2021 roku i ponad 60% jej dań posiadało najwyższe oznaczenia Nutri-Score A lub B.

Wiedząc, że nasi klienci cenią praktyki dotyczące ochrony środowiska, przeprowadzamy przy ich czynnym udziale testy recyklomatów (EKOmatów). Klienci oddający plastikowe butelki czy puszki zyskują punkty w aplikacji – tzw. żappsy, które mogą wymieniać na produkty lub cegiełki charytatywne. Klienci bardzo chętnie korzystają z tej opcji, która jednocześnie jest wartościową akcją edukacyjną. Natomiast dla nas jest to surowiec, który zawracamy do produkcji opakowania wody naszej marki Od Nowa, zamykając dzięki temu razem z naszymi klientami obieg i minimalizując wpływ na środowisko. Tak jak inne nasze marki napojowe – woda Od Nowa posiada butelkę i etykietę w 100% z recyklingu. 

Z kolei ważnym projektem ograniczającym marnowanie żywności jest Dobra Paczka, której pilotaż rozpoczęliśmy w grudniu 2021 roku, w 55 poznańskich sklepach. Za pomocą aplikacji Żappka nasi klienci mogą zamówić Dobrą Paczkę, czyli zestaw pełnowartościowych produktów z krótką datą przydatności do spożycia za połowę ceny. Do wyboru są trzy rodzaje paczek: dla wegetarian, dla wegan i dla osób bez konkretnych potrzeb żywieniowych. W produktach sprzedawanych w ramach Dobrej Paczki można znaleźć dania obiadowe, kanapki i inne przekąski. 

Szanując środowisko i starając się ograniczać zużycie surowców, Żabka chętnie wchodzi także we współprace z partnerami – np. jakiś czas temu połączyliśmy siły z Carlsberg Polska, aby po raz pierwszy w Polsce zaproponować konsumentom przyjazne dla środowiska rozwiązanie opakowaniowe – Snap Pack, w którym zamiast folii łączącej puszki zastosowano innowacyjną technologię. Snap Pack łączy puszki ze sobą za pomocą punktów klejowych.

Zastosowanie Snap Packa redukuje zużycie folii aż o 82% w porównaniu do standardowego multipaka owiniętego folią i tym samym zmniejsza emisję CO₂. Pozostaje tylko niezbędna ilość folii tworząca rączkę, która umożliwia wygodne przenoszenie 6-paka w dowolne miejsce. 

Wiemy, że klienci Żabki cenią sobie innowacje, nie tylko te związane z nowościami produktowymi, ale także te, które mają realny, pozytywny wpływ na środowisko i nich samych.

Dziękuję za rozmowę.