Ranking sklepów spożywczych w Polsce, który prezentujemy w poniższym artykule, umożliwia uporządkowanie znanych szyldów ze względu na ich popularność na listach zakupowych Polaków. Tego typu zestawienia szczególnie zyskują na znaczeniu w zmiennych czasach, z którymi obecnie mamy do czynienia i które to bezustannie wpływają na transformację zachowań konsumenckich. Jak radzą sobie siecie handlowe w Polsce? Jak Biedronka, Lidl czy Dino wypadły w rankingu sklepów spożywczych?
Aplikacja Listonic postanowiła sprawdzić, które sklepy cieszyły się największym zainteresowaniem wśród niemal 260 tys. użytkowników w Polsce. W tym celu przeanalizowano ponad 515 tys. list zakupowych. W wyniku badania wyłoniono TOP10 sklepów spożywczych w Polsce. Dwie sieci mają zdecydowaną przewagę
Najpopularniejsze sklepy spożywcze w Polsce
Ponad 76,8% analizowanych przez Listonic list zakupowych dotyczyło sieci spożywczych i dyskontów. Który sklep spożywczy był najpopularniejszy w 2022 roku?
Lider zestawienia najpopularniejszych sieci handlowych utrzymał swoją pozycję już piąty rok z rzędu, choć różnica pomiędzy pierwszym, a drugim miejscem nie jest duża. Mowa o Lidlu, który zajął pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych sklepów spożywczych 2021, 2020 i 2019. Wracając jednak do najnowszego rankingu sklepów spożywczych – w 2022 roku Lidl znajdował się na 35,2% analizowanych listach zakupów w kategorii spożywczej. Względem poprzedniego roku sieć zwiększyła swoją popularność o 7,7 p.p.
Lidla goni jednak Biedronka, która znalazła się w 2022 roku na 34,17% list zakupowych użytkowników. Względem poprzedniej edycji badania, Biedronka zanotowała "skok popularności" o blisko 9 p.p.
Francuska sieć Auchan jako jedyna na podium osłabiła swoją pozycję. Spadek popularności mógł być związany z problemami wizerunkowymi sieci po wybuchu wojny w Ukrainie. Wynik na poziomie 7% pozwolił utrzymać Auchan trzecie miejsce, ale znacznie oddalił sieć od konkurencji z podium.
TOP10 sklepów spożywczych w Polsce
Pełny ranking popularności sklepów spożywczych w Polsce wraz z ich udziałami na listach zakupowych prezentuje się następująco:
- Lidl (35,16%),
- Biedronka (34,17%),
- Auchan (7,00%),
- Kaufland (5,69%),
- Dino (3,19%),
- Carrefour (2,27%),
- Netto (1,70%),
- Aldi (1,69%),
- Selgros (1,65%),
- Stokrotka (1,17%).
Dyskonty górą?
Tegoroczna analiza Listonic pokazała dużą przewagę sklepów typu dyskont wśród użytkowników aplikacji. Dwa pierwsze miejsca, czyli Lidl i Biedronka, zajmują w sumie niemal 70% udziału we wszystkich analizowanych listach zakupowych. O ile różnica pomiędzy pierwszym a drugim miejscem jest znikoma, to dysproporcja między pozycją drugą a trzecią wynosi już ponad 27 punktów procentowych.
Co więcej, choć pierwszych dwóch liderów nie zmieniło swojej pozycji od poprzedniej edycji badania, spośród pozostałych graczy w TOP10, swoje pozycje poprawiły trzy sieci dyskontowe. Dino podskoczyło o 2 miejsca, Netto (mimo minusowej zmiany rok do roku) wskoczyło o dwie pozycje wyżej, natomiast Aldi wdrapało się cztery miejsca wyżej.
Sprzedaż w dyskontach w 2022 roku
Podczas 12 miesięcy 2022 roku w większości sklepów obserwowano regułę "mniej za więcej". Analiza CMR wykazała, że klienci sieci Lidl zmniejszyli liczbę produktów wkładanych do koszyka średnio o niemal 14%, jednak na zakupy wydawali jednorazowo o 1,5% więcej.
Z kolei w przypadku Biedronki średnia wartość paragonu w Biedronce wzrosła nieznacznie względem 2021 r., jednak liczba opakowań produktów w przeciętnym koszyku zmniejszyła się o 10%.
Foto: mat. prasowe