Niedziela Palmowa ze sprzedażą wyższą o ponad 30%. Widać wyższe ceny

Niedziela Palmowa ze sprzedażą wyższą o ponad 30%. Widać wyższe ceny

Miniona Niedziela Palmowa była jednocześnie handlową. To jedna z dwóch najważniejszych niedziel dla handlu ze względu na bliskość świąt. Jak wynika z najnowszego badania M/platform, dla wielu konsumentów i shopperów był to już zdecydowanie czas, aby zaopatrzyć się w produkty, które posłużą do przygotowania Wielkanocy.

Niedziela Palmowa ze wzrostami sprzedaży. Mocno podskoczyły ceny żywności

W porównaniu do ostatniej niedzieli przed Wielkanocą rok temu (28.03.2021), odnotowano wzrost obrotów o 16%. Nie wynikał on jednak z tego, że Polacy robili większe zakupy. W porównaniu do roku poprzedniego po prostu mocno podskoczyły ceny produktów. Średnia wartość koszyka wzrosła o 12%, przy tej samej liczbie produktów w koszyku, czyli średnio 4,1 produktu. 

Inaczej wygląda sytuacja, jeśli porównanamy minioną niedzielę do jedynej niedzieli handlowej w tym roku, czyli 30 stycznia. W tym przypadku możemy mówić aż o 32% wzroście obrotów, który nie wynikał wyłącznie ze wzrostu cen. Jak wskazują dane M/platform, obroty w tym przypadku wzrosły przede wszystkim ze względu na zwiększoną o 30% liczbę transakcji.

Ten trend nie dziwi i tak jak w całym handlu w Polsce wynika ze zwiększonej liczby kupujących przybyłych z Ukrainy. Trzeba też pamiętać, że porównując styczeń do obecnego etapu, czyli „końca pandemii”, widać większy ruch w sklepach.

Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform

Wielkanoc widoczna na paragonach

Struktura zakupów niedzielnych jest zbliżona do tych w tygodniu. Kategorie o najwyższym udziale w obrotach to papierosy, piwo i wódka.

Porównując jednak ostatnią niedzielę handlową do niedzieli handlowej w styczniu (w lutym i marcu wszystkie niedziele były niehandlowe), widzimy już wzrosty sprzedaży – pod względem liczby sprzedanych sztuk – typowo świątecznych kategorii, jak:

  • majonez (+80%),
  • cukier (+45%),
  • mąka (+32%),
  • dodatki cukiernicze (+123%),
  • płyny do mycia okien (+200%),
  • środki do sprzątania (+110%).

Mocno rośnie także kategoria sezonowa, jaką są lody (+273%).

Niedziela handlowa to temat bardzo ważny dla wszystkich detalistów, ale także shopperów. I chociaż zakupy przedświąteczne to zdecydowanie domena sklepów wielkoformatowych, to widać, że dla tradycyjnych sklepów to także jest czynnik, który zwiększa ich obroty.

Ewa Rybołowicz

Fot.: mat. redakcji

Analiza przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów = 3660 sklepów wybranych spośród ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.