Wrażliwe na pogodę kategorie odnotowały dwucyfrowe wzrosty sprzedaży

Wrażliwe na pogodę kategorie odnotowały dwucyfrowe wzrosty sprzedaży

Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była w sierpniu o 17,5% wyższa niż rok wcześniej. W tym czasie konsumenci płacili za zakupy o 10% – wskazują najnowsze dane PIH i CMR Panel. 

Podczas ostatniego miesiąca wakacji wzrosła także liczba transakcji, o 6,4%, w porównaniu z sierpniem 2021 r. Na lepsze wyniki przełożyły się przede wszystkim wyższe niż przed rokiem temperatury, a także trzy dni długiego weekendu z ładną pogodą.

Letnie kategorie ze sporymi wzrostami sprzedaży

W sierpniu 2022 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem płacili za zakupy średnio 20,11 zł, czyli o 10% więcej niż przed rokiem, mimo iż liczba produktów w przeciętnym koszyku była nieco niższa.

W tym czasie odnotowano wzrosty sprzedaży niemal wszystkich kategorii. Szczególnie dobrze, jak podaje PIH i CMR Panel, poradziły sobie produkty wrażliwe na pogodę. Liczba sprzedanych opakowań lodów była o 33% wyższa niż rok wcześniej. W przypadku wody odnotowano ponad 30% wzrost sprzedaży butelek względem poprzedniego roku. 

Ciepły sierpień wspomógł kategorie piwne

Sierpień był również stosunkowo dobrym miesiącem dla piwa – w przeliczeniu na litry jego sprzedaż w placówkach małego formatu była o 9% wyższa niż przed rokiem, natomiast wydatki na tę kategorię wzrosły aż o 20%.

Warto jednak odnotować, że wysokie wzrosty w ujęciu rok do roku to efekt chłodnego sierpnia 2021 r. – w porównaniu choćby z tegorocznym lipcem zarówno sprzedaż lodów, jak i piwa utrzymała się na podobnym poziomie.

Sierpniowy pik sprzedażowy

Najwyższą sprzedaż w sklepach małego formatu odnotowano w sobotę 13 sierpnia – kiedy wielu konsumentów robiło zakupy przed dwudniową przerwą w funkcjonowaniu sklepów (w związku z wolnym poniedziałkiem 15 sierpnia).

Najsłabszym dniem dla tych placówek, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i obrotów, była natomiast niedziela handlowa (28 sierpnia), kiedy otwarte mogły być wszystkie sklepy.


Badaniem zostały objęte sklepy małoformatowe do 300 mkw. tj.: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.


Źródło: PIH
Foto: StockAdobe/WavebreakMediaMicro