Odpłatny zwrot opakowań największą zachętą w systemie kaucyjnym [BADANIE]

Odpłatny zwrot opakowań największą zachętą w&nbspsystemie kaucyjnym [BADANIE]

88% Polaków przyznaje, że podoba im się pomysł wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Przeciwnicy tego rozwiązania stanowią zaledwie 6%. Taki sam odsetek nie ma zdania na ten temat - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Jakie rozwiązania preferujemy?

Korzystanie z systemu kaucyjnego część Polaków uzależnia od tego, czy będą mogli dokonywać zwrotów opakowań w najbliższym sklepie (50%) i czy będzie im się to finansowo opłacało (36%). 

Preferowaną formą zwrotów opakowań jest zwrot do automatów na opakowania – 48% badanych wybrałoby taką opcję. Niemal co czwarty badany (23%) chętnie oddawałby opakowania do sklepu, a dla co piątego (18%) nie ma to znaczenia, gdzie będzie oddawał opakowania.

Opłacalność największą zachętą

W kwestii opłacalności – już kwota 0,40 zł w przypadku 1,5 l butelki plastikowej po wodzie byłaby dla 69% Polaków zachęcająca do korzystania z systemu kaucyjnego.

Wraz z rosnącą kwotą rośnie odsetek Polaków zainteresowanych systemem:
•    0,5 zł – 79% Polaków zwracałoby opakowanie
•    0,6 zł – 81% Polaków zwracałoby opakowanie
•    0,7 zł – 83% Polaków zwracałoby opakowanie

Jakie są obawy?

Średnio 3% badanych uważa, że nic i nikt nie zmusi ich do oddawania opakowań zwrotnych do sklepu – w przypadku młodych ludzi (od 18 do 24 lat) ten odsetek jest ponad dwukrotnie wyższy i wynosi 7%, a 6% obawia się, że nie będzie miał na to czasu.

Nasze badanie jasno pokazuje, że uruchomienie systemu kaucyjnego w Polsce będzie dla konsumentów bardzo zachęcające. I motywacje do korzystania z niego mogą być różne w różnych kategoriach wiekowych – dla starszego pokolenia nie jest to nowość, gdyż pamięta starsze pokolenie pamięta system kaucyjny z czasów PRL, dla młodszego – motywacją mogą być kwestie ekologiczne.

dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia

Jak dodaje dr Adam Czarnecki system taki musi być prosty, ważne też, żeby opakowania można było wszędzie zwracać. Co do kwot za zwracane opakowania – już sama odpłatność jest pozytywnym bodźcem. 

Trzeba też pamiętać o tym, że zwiększanie kwoty kaucji podraża sam produkt, więc maksymalizowanie tej kwoty nie do końca jest korzystne


Badanie zostało zrealizowane od 8 do 15 czerwca 2022 przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl (N=1048). Próba reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS próba populacji Polaków w wieku 18-65 lat. 
 

Fot.: AdobeStock(monticellllo)