Polski barman w finale „Global Tío Pepe Challange 2022”

Polski barman w finale „Global Tío Pepe Challange 2022”

Polski barman znalazł się w finale „Global Tío Pepe Challange 2022” – najstarszym na świecie konkursie sherry. Reprezentant Polski – Dawid Stoch – w wielkim stylu wywalczył 3. miejsce. To najlepszy wynik Polski w historii tych rozgrywek. Zmagania najlepszych barmanów świata odbyły się 11 maja br. w Jerez de la Frontera w Hiszpanii – siedzibie słynnej andaluzyjskiej winiarni González Byass. 

Łatwo nie było 

Konkursowe zmagania były wieloetapowe. Zanim odbyły się te finałowe, Dawid Stoch pokonał 9 polskich konkurentów w eliminacjach krajowych. W Hiszpanii, w siedzibie winiarni Gonázlez Byass, zmierzył się natomiast z reprezentantami 18 krajów. 
Na tym etapie zawodnicy musieli odgadnąć typy sherry w „degustacji w ciemno”, udowodnić, że potrafią posługiwać się długim nalewakiem do wina zwanym „venencią” oraz zaprezentować swój autorski koktajl. Wszystkie trzy konkurencje poszły Dawidowi znakomicie.

Nie tylko odgadłem cztery rodzaje sherry, ale jeszcze napisałem, że w piątej szklance była woda, za co komisja przyznała mi pół punktu za kreatywność! W opisie koktajlu opowiedziałem o inspiracji, jaką dała mi kuchnia mojej mamy

Dawid Stoch, barman

Najlepsi z najlepszych 

W ścisłej, finałowej czołówce znaleźli się reprezentanci 5 krajów: Nico Erazun z Argentyny, Avila Yeferson z Kolumbii, Feridia Murray z Anglii, Alice Razzi z Holandii oraz Dawid Stoch. To najlepszy wynik Polski w historii tego konkursu. W ubiegłym roku nasz rodak – Maciej „Bobas” Mazur – dotarł do półfinału.

Finałowe zmagania odbyły się 11 maja br. w imponujących wnętrzach Los Gigantes cellars należących do winiarni González Byass. To nie tylko organizator wydarzenia, ale też producent najsłynniejszego sherry na świecie – Tío Pepe. 

W jury konkursu zasiadali: Ivan Borys – międzynarodowy ambasador marki Tío Pepe, reprezentanci winiarni Gonzalez Byass: Vicky González-Gordon – międzynarodowy Marketing Manager, Pedro Rebuelta – Export Manager, Antonio Flores – główny enolog i master blender oraz Giorgio Borgiani – główny miksolog w „The Connaught Bar” w Londynie, zajmującym pierwsze miejsce wśród 50 najlepszych barów na świecie.

Finałowe zadania

Jednym z finałowych zadań było wymyślenie i przygotowanie koktajlu sherry z produktów, które zawodnicy mogli zamówić w lokalnym sklepie.

Zadanie było trudne, ponieważ nie znałem jakości i smaku tych produktów. To był wybór w ciemno, bo na przykład cytrusy mają w Polsce zupełnie inny smak. Ponadto koktajlem należało poczęstować całą zgromadzoną na konkursie 100-osobową publiczność, więc potrzeba go było aż 4 litrów.

Dawid Stoch

Trudność polegała też na konieczności zagospodarowania wszystkich składników tak, aby nie zostały żadne odpadki.

Nie mogłem nic wyrzucić. Wykorzystałem kordiał agrestowy od kolegi z Niemiec,  bo zawodnicy, którzy odpadli w półfinałach mogli przekaz swoje półprodukty tym, którzy awansowali, a ze sklepu zamówiłem kolendrę, ogórka i aloes. Do tego zrobiłem blend sherry – Tío Pepe Fino, Tío Pepe Amontilado i Tío Pepe Vermut. Koktajl był odświeżający, bo w Andaluzji upał już daje się we znaki. A odpadki wykorzystałem na sorbet.

Dawid Stoch

Zawodnicy raz jeszcze musieli wykazać się umiejętnością posługiwania się venencią, czyli specjalnym nalewaniem do sherry.

W pierwszej próbie zrobiłem to klasycznie, a potem z własnej inicjatywy trochę pokręciłem nalewakiem, aby był show – poszło dobrze!

Dawid Stoch

Ostatecznie, po zaciekłych zmaganiach, zwycięzcą konkursu został przedstawiciel Wielkiej Brytanii – Ferdia Murray. Anglik otrzymał czek na 2500 Euro, a do tego międzynarodowy prestiż. Drugie miejsce zajęła Alice Razzi z Holandii, a trzecie – Dawid Stoch ex aequo z Nico Erazunem z Argentyny i Avilą Yefersonem z Kolumbii.

Wielki sukces Polaka

Piotr Dziadkowiec, Prezes Stowarzyszenia Barmanów podkreśla, że jest to ogromne osiągniecie polskiego barmana. Sam zwycięzca dostrzega wiele korzyści z uzyskanego wyróżnienia. Nie tylko poznał on nowe sposobyobienia koktajli oraz fascynujący proces produkcji sherry, ale też pozyskał cenne znajoności. Zwieńczeniem trudów konkursu jest też czek na 500 Euro.

Jak wiemy, sherry nie jest popularnym winem w Polsce. Fakt, że nasz zawodnik znalazł się pierwszej piątce, to wielki sukces. Mam nadzieję, że dzięki temu sherry częściej pojawiać się będzie na polskich stołach, w restauracjach i barach jako wino do posiłku,  digestive czy składnik koktajli.  Dawid był bardzo dobrze przygotowany sensorycznie, bo jako jeden z nielicznych odgadł wszystkie wina w degustacji w ciemno. Możemy być z niego dumni. Sprawdził się w swojej roli i ma szansę na wielką karierę.

Piotr Dziadkowiec, Prezes Stowarzyszenia Barmanów

Natomiast zdaniem Pawła Gąsiorka, Prezesa Domu Wina, który jest wyłącznym polskim dystrybutorem sherry Tío Pepe, szansą dla sherry w Polsce jest młode pokoleniu konsumentów. Jak wskazuje, to ludzie poszukujący, ciekawi świata,  otwarci na nowe smaki, zapachy, doznania.

Ten trend widać w miksologii, więc nie dziwni mnie to, że Dawid zaszedł tak daleko – jest przedstawicielem tego pokolenia. Profil sherry idealnie pasuje do tych tendencji z uwagi na swój złożony, wielowarstwowy smak, wielość stylów, ciekawą historię i potencjał kulinarny. Od lat jesteśmy wyłącznym przedstawicielem González Byass, więc mamy pełny wgląd w to, co się dzieje na polskim rynku. Notujemy stały wzrost zainteresowania tym winem, a teraz liczę na to, że będzie jeszcze większy!

Paweł Gąsiorek, Prezes Domu Wina

Dawid „Bobik” Stoch ma 25 lat. Swoją przygodę w gastronomii zaczął 8 lat temu. Obecnie jest barmanem w krakowskim koktajlbarze „Mercy Brown”. Barman podkreśla: "Lubię żyć wśród ludzi i lubię, kiedy wokół mnie dużo się dzieje. Już po skończeniu szkoły hotelarskiej wiedziałem, co chcę robić".


DOM WINA – jeden z najstarszych polskich importerów i dystrybutorów win i alkoholi mocnych. Firma działa na rynku od 1996 roku. Sprowadza wina od ponad 100 dostawców z 5 kontynentów. W portfolio ma ponad 700 etykiet win i alkoholi mocnych reprezentujących każdy liczący się region winiarski świata. Firma jest Członkiem Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. 
 

Reklama