Sklepom internetowym coraz bardziej opłaca się inwestować w technologie. Pierwszym krokiem jest dostępność różnych rodzajów płatności. Ten aspekt cenią także najbardziej konsumenci.
Już prawie co drugi konsument (44%) woli sprzedawców, którzy na podstawie ich preferencji i zachowań z poprzednich zakupów tworzą dla nich bardziej spersonalizowane doświadczenia – wynika z raportu firmy Adyen "Retail Report 2022". Co więcej, inwestycje w technologie przynoszą ekonomiczne efekty. 72% badanych przez Adyena przedsiębiorstw, które łączą systemy online i offline, spodziewa się wzrostu sprzedaży o co najmniej 20%.
Podstawą są dane. Jak z nich korzystać?
Według badania "Retail Report 2022", 44% respondentów woli sklepy, które zapamiętują ich poprzednie zachowania zakupowe i tworzą bardziej spersonalizowane doświadczenia przy następnej wizycie. Z kolei 40% twierdzi także, że lubi, kiedy sprzedawcy oferują im profilowane reklamy czy podpowiadają produkty. Podstawą takich możliwości w sklepie internetowym są dane oraz ich analiza.
Jak komentuje Tim van Diest, dyrektor zarządzający w holenderskiej firmie płatniczej Adyen na Europę Środkowo-Wschodnią, sztuczna inteligencja (AI) jest obecnie kluczowa dla każdego, kto zajmuje się sprzedażą detaliczną. "Bez wiedzy o tym, co robić z danymi, nie bylibyśmy gotowi na przyszłość, szczególnie w obliczu pojawiających się nowych trendów w świecie e-commerce" – zaznacza.
W e-commerce, jak zauważa ekspert z Adyen, jest dużo możliwości do wykorzystania AI i danych do podejmowana właściwych decyzji. Jednym z nich jest poznanie klienta, jego preferencji i schematów zachowań, a także na podstawie tych danych udoskonalenie jego doświadczeń zakupowych, np. zaproponowanie mu produktów, których potrzebuje, czy opcji płatności, które wybiera najchętniej. Konsumenci doceniają tego typu inicjatywy.
61% polskich konsumentów jest skłonnych robić zakupy w sklepach, które wykorzystują technologię w celu poprawy doświadczeń zakupowych. Chodzi o takie rozwiązania jak nowe sposoby płatności, kioski do sprawdzania dostępności towarów lub lustra cyfrowe. W Europie taką skłonność deklaruje z kolei 47% respondentów.
Trendy w obszarze płatności online
Z raportu Adyena wynika, że 30% sprzedawców detalicznych wykorzystuje dane dotyczące płatności, aby zrozumieć zachowania użytkowników i poprawić jakość obsługi klienta.
Ze względu na to, że kwestie płatności – ich bezpieczeństwa, opcji wyboru i szybkości – są tak istotne dla kupujących, e-handel stale inwestuje w ten obszar działalności. Zdaniem dyrektora zarządzającego Adyena w naszym regionie to nie znaczy, że czekają nas rewolucyjne zmiany, ale raczej optymalizacja obecnych metod. Jedną z nich będzie upowszechnianie się opcji "kup teraz, zapłać później", która zadebiutowała w sklepach online w ubiegłym roku, a teraz trafia także do handlu tradycyjnego.
Jego zdaniem proces płacenia przez internet będzie coraz szybszy i łatwiejszy, przy jednoczesnym zwiększaniu bezpieczeństwa transakcji, a więc utrudnianiu cyberprzestępcom możliwości kradzieży.
Kolejny obserwowany trend w płatnościach wynika z przenikania się świata online i offline w handlu. Jak wyjaśnia Tim van Diest, jest to np. nowa metoda płatności na stacjach paliw.
Źródło: Newseria
Fot. StockAdobe(leungchopan)