Tłuszcze na polskim rynku – wzrost cen o 40%

Olej, oliwa, masło klarowane, margaryna, masło tradycyjne a może miks? Do pieczenia, smażenia, smarowania – wybór tłuszczów roślinnych na polskim rynku jest niezwykle szeroki. Mimo zmiennych trendów konsumenckich i wzrostów cen nadal jest to niezbędna kategoria w codziennym koszyku zakupowym. Przyglądamy się zatem bliżej rynkowi i ulubionym pozycjom Polaków z tego segmentu.

Tłuszcze w zdrowej, zrównoważonej diecie są niezbędne. Obok węglowodanów są głównym substratem energetycznym, a także są bogate w witaminy A, K i D. Wspierają też m.in. działanie systemu nerwowego i prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego, a przy tym obniżają poziom cholesterolu. 

Zmiany na polskim rynku

Szalejąca inflacja i idące za nią wzrosty cen bardzo mocno odbiły się na segmencie tłuszczów. Jak wynika z monitoringu blisko 36 tys. cen detalicznych, przeprowadzonego przez UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupę AdRetail, w październiku ubiegłego roku w relacji rocznej najbardziej zdrożały produkty właśnie z tej kategorii. Jak wynika z raportu – różnica wynosi 59,7%. Szczególnie było to zauważalne w przypadku oleju, który odnotował wzrost aż o 83,9%. Istotnie zwiększyły się też ceny pozostałych produktów z kategorii. Jak wskazuje raport margaryny do pieczenia wzrosły o 23,8%, a masła – o 20,6%. Analizy pokazują, że wzrost w kategorii jest stały. We wrześniu 2021 r. ceny podniosły się o 40,2% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

Za te podwyżki odpowiada wzrost cen olejów pochodzenia roślinnego na rynkach światowych. Głównie chodzi o olej rzepakowy, który stanowi blisko 90% tego typu produktów butelkowanych w Polsce. Ponadto drogi jest sam rzepak. Branża przewiduje, że do końca roku oleje roślinne dalej będą drożeć, bo takie są obecnie trendy na świecie. Jeżeli do tego dojedzie, to producenci będą zmuszeni przerzucić zwiększone koszty na pośredników i odbiorców, a ci finalnie przeniosą je na sieci handlowe i konsumentów

Karol Kamiński, współautor badania z Centrum Analiz Grupy AdRetail

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM wykazało, że średnia cena koszyka w styczniu 2022 r. wzrosła o 11,08 zł, czyli o 5% porównując do grudnia 2021 r. Analiza wskazuje, że najbardziej podrożały produkty tłuszczowe bo aż o 40%.

Zaloguj się lub utwórz nowe konto.

Zaloguj się
Zarejestruj się
Reklama